Strefa PREMIUM

Uzyskaj dostęp do unikatowych treści. 
Usługa jest całkowicie BEZPŁATNA.
Wymagana jest jedynie rejestracja konta w naszym Portalu.

Strefa PREMIUM

Uzyskaj dostęp do unikatowych treści. 
Usługa jest całkowicie BEZPŁATNA.
Wymagana jest jedynie rejestracja konta w naszym Portalu.

Ulga na ekspansję. Dlaczego tak niewiele firm z niej korzysta?

Czy wiesz, że jeśli w wyniku działań marketingowych Twoja firma zwiększyła sprzedaż produktów, to możesz zaliczyć wydatki na reklamę w koszty i dodatkowo odliczyć 100% ich wartości do limitu 1.000.000 zł? Wystarczy, że obroty firmy wzrosły choćby o 1 zł i sam wytworzyłeś produkty, które sprzedajesz, aby skorzystać z ulgi na ekspansję.

Wprowadzenie
Ostatnie lata przyniosły wiele zmian podatkowych. Ustawodawca chcąc ożywić koniunkturę gospodarczą wprowadził tzw. Polskim Ładem szereg ulg, w tym ulgę na ekspansję uregulowaną w art. 18eb ustawy CIT oraz art. 26gb ustawy PIT. Ulga na ekspansję, nazywana też ulgą marketingową, na zwiększenie przychodów czy prowzrostową jak same nazwy wskazują wiąże się z odliczaniem wydatków ponoszonych ze zwiększaniem rynku zbytu wytwarzanych produktów.
Dla branży mięsnej ulga na ekspansję może być rozwiązaniem wartym rozważenia. Jak wynika z raportu polskiego Strategy& „Co, ile i jak jemy: stan rynku mięsa w Polsce w 2023 roku”, Polska dołączyła do czołówki największych eksporterów drobiu na świecie z wynikiem 1,6 mln ton, w porównaniu do Brazylii 4,4 mln ton i Stanów Zjednoczonych 3,3 mln ton. Polacy są w czołówce konsumpcji mięsa wśród Europejczyków. Chętnie sięgają nie tylko po drób, ale też wieprzowinę i wołowinę. Zachęcenie Polaków do spożywania mięsa i wyrobów mięsnych w formie różnego rodzaju kampanii reklamowych pozwoli firmom z branży na uzyskanie podwójnej korzyści podatkowej do kwoty 1 mln zł.

Korzyści podatkowe
Dzięki uldze na ekspansję można dwukrotnie odliczyć niektóre kategorie wydatków i zmniejszyć przez to swoje dochody do opodatkowania, a w konsekwencji podatek do zapłaty. W praktyce oznacza to, że w podatku dochodowym można uwzględnić w rozliczeniu 200% poniesionych wydatków, czyli:
– 100% jako koszt uzyskania przychodów,
– 100% jako odliczenie w ramach ulgi.

Odliczenie dotyczy tych kategorii wydatków, które wiążą się z działaniami podjętymi przez przedsiębiorcę w celu zdobywania nowych rynków zbytu lub ich poszerzania. W sytuacji ponoszenia przez podatnika CIT lub PIT straty związanej np. z inwestycjami, wydatki poniesione w ramach ulgi na ekspansję powiększą stratę możliwą do odliczenia w kolejnych latach podatkowych. Ulga na ekspansję jest ulgą limitowaną – odliczone wydatki nie mogą przekroczyć 1 000 000 zł w roku podatkowym.
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. Przy rozliczaniu ulgi na ekspansję nie ma wymogu dotyczącego minimalnego wzrostu przychodów, więc nawet jeśli przychód wzrośnie o 1 zł, to firma może skorzystać z tej preferencji i odliczyć do 1.000.000 zł wydatków na działania reklamowe czy dokumentacyjne wymienione w przepisach.
W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia – odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części – dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Kto skorzysta z ulgi na ekspansję
Ulga skierowana jest zarówno do sektora MŚP, jak i dużych firm. Skorzystać z niej mogą podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych (spółki podlegające CIT osiągające przychody inne niż z zysków kapitałowych) jak i podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Nie zastosują jej jednak podmioty, które korzystają z tzw. estońskiego CIT, ani przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Ulga koniecznie na własny produkt
Warunkiem koniecznym do skorzystania z ulgi jest poniesienie wydatków w celu zwiększenia sprzedaży produktów. Przepisy precyzują, że produktem są rzeczy wytworzone przez podatnika.
Konieczność bycia producentem towarów potwierdzają wydane dotychczas interpretacje podatkowe. Organy podatkowe nie uznają prawa od ulgi na ekspansję w przypadku działalności handlowej, polegającej na dystrybucji towarów wytworzonych przez podmioty trzecie. Oznacza to, że firma nie skorzysta z ulgi, jeśli proces produkcji odbył się poza jej przedsiębiorstwem w z związku z powierzeniem realizacji poszczególnych etapów produkcji kontrahentom.

Warunki zastosowania ulgi na ekspansję
Z ulgi na ekspansję można skorzystać jeżeli firma w okresie dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych licząc od roku podatkowego poniesienia kosztów możliwych do odliczenia w ramach ulgi:
a) zwiększy przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów,
b) osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych,
c) osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Co istotne wystarczy spełnienie jednej z wymienionych przesłanek, żeby móc odliczyć ulgę. Ponadto, wystarczy, że zwiększenie przychodów nastąpi choćby w jednym z wyznaczonych treścią interpretowanego przepisu dwóch lat podatkowych. Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Zauważyć też należy, że ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych.

Jakie wydatki można odliczyć?
Katalog wydatków poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty. Można w ramach ulgi odliczyć wydatki z tytułu:
1. uczestnictwa w targach poniesione na:
a) organizację miejsca wystawowego;
b) zakup biletów lotniczych dla pracowników;
c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

2. działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
3. dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
4. przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
5. przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Dla pewności czy konkretny wydatek może być kwalifikowany do skorzystania z ulgi warto wystąpić z wnioskiem o indywidualną interpretację prawa podatkowego, ponieważ jak pokazuje praktyka organów podatkowych, każdy przypadek rozpatrywać trzeba indywidualnie. Co ciekawe, w interpretacjach podatkowych dotychczas wydanych, organ pozwalał na skorzystanie z ulgi w odniesieniu do kosztów reklam telewizyjnych czy radiowych, które zawierają się w pojęciu zakupu przestrzeni reklamowej.
Wydatki na zdobycie certyfikatów ponoszone w branży mięsnej, które pozwolą firmie na sprzedaż poszczególnych produktów, również będzie uzasadniało możliwość dokonania odliczenia ulgi na ekspansję. W praktyce gospodarczej mogą pojawić się sytuacje, kiedy reklama dotyczy i produktów, w stosunku do których ulga przysługuje, jak i takich, których sprzedaż nie kwalifikuje firmy do odliczenia omawianej ulgi. Takie przypadki wymagają ustalenia w jakiej proporcji ma się ogół poniesionych przez podatnika wydatków do kosztów kwalifikowanych dotyczących produktów, które korzystają z preferencyjnego traktowania w ramach ulgi na ekspansję. Po określeniu proporcji firma może odliczyć ulgę od tej części wydatków, która dotyczy produktów spełniających powyższe warunki skorzystania z ulgi.

Zastosowanie ulgi na przykładzie
Firma X sp. z o.o. przeprowadziła kampanię reklamową za 500.000 zł w 2024 r. W tym samym roku osiągnęła 2.000.000 zł przychodów, z czego 1.000.000 zł stanowiły przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, samodzielnie wyprodukowanych. Pozostałe przychody zostały osiągnięte w związku z innego rodzaju sprzedażą i nie uprawniały do skorzystania z ulgi na ekspansję. W tej sytuacji, firma X może odliczyć 250.000 zł w ramach ulgi, co odpowiada równowartości ½ ogółu kosztów poniesionych na promocję całej oferty firmy.

Podsumowanie
Ulga skierowana jest do firm, w których w następstwie poniesienia określonych wyżej wydatków o charakterze promocyjnym lub dokumentacyjnym doszło do zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów wytworzonych i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych.
Jako jedna z form wsparcia przedsiębiorców ulga na ekspansję pozwala na skorzystanie podwójnie z obniżenia dochodu do opodatkowania podatkiem CIT lub PIT na wydatki ponoszone prawie przez każdą firmę – czyli wydatki związane przede wszystkim z reklamą. Głównym celem ulgi było zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynku krajowym, ale także na zagraniczne rynki zbytu. Tym bardziej w momencie zapaści związanej w hodowlą trzody, kiedy warto nakłaniać konsumentów do poszukiwania lepszego i droższego produktu lokalnego niż kupowania tańszych produktów globalnych. Opisana ulga nie jest często stosowana przez przedsiębiorców, gdyż niewiele firm o niej wie. W razie zainteresowania skorzystaniem z ulgi zapraszam do kontaktu.

Jeremiasz Kalus
KLB Doradztwo

Udostępnij