Strefa PREMIUM

Uzyskaj dostęp do unikatowych treści. 
Usługa jest całkowicie BEZPŁATNA.
Wymagana jest jedynie rejestracja konta w naszym Portalu.

Strefa PREMIUM

Uzyskaj dostęp do unikatowych treści. 
Usługa jest całkowicie BEZPŁATNA.
Wymagana jest jedynie rejestracja konta w naszym Portalu.

Lubimy wyznaczać trendy

Z Tomaszem Tarczyńskim – Dyrektorem Marketingu i Eksportu w firmie Tarczyński rozmawia Katarzyna Salomon

Jakie trendy dominowały w ubiegłym roku na rynku spożywczym i jak w tej rzeczywistości odnajdywały się zakłady przetwórstwa mięsnego?
Trendami, które w naszej branży obserwujemy już od kilku lat, są z pewnością rosnąca popularność produktów roślinnych oraz funkcjonalnych, a także zmiany postaw konsumenckich. Tarczyński to marka świadoma wyzwań. Lubimy podążać za trendami, ale i – poprzez baczną obserwację rynku i klientów – także takie trendy wyznaczać. Między innymi dzięki takiemu podejściu jesteśmy aktualnie marką numer jeden kabanosów i wędlin paczkowanych w Polsce oraz wiceliderem kategorii parówek. W 2020 roku na rynek wprowadziliśmy naszą pionierską linię Rośl-Inne. To odpowiedź na rosnące potrzeby wegetarian, flexitarian, ale i tych miłośników mięsa, którzy chcieliby ograniczyć jego ilość w diecie, nie rezygnując przy tym ze swojej ulubionej przekąski, będącej wartościowym źródłem białka. Od kilku lat konsekwentnie promujemy także linię Tarczyński Naturalnie, w której znajdują się produkty stworzone z najwyszej jakości mięsa, bez dodatku: glutaminianów, fosforanów, konserwantów czy sztucznych barwników. Mocny nacisk kładziemy także na produkty funkcjonalne, które tworzymy z myślą o osobach aktywnych. Konsumenci w ramach linii Tarczyński Protein znajdą aktualnie Beef Jerky i Pork Jerky, które promujemy m.in. poprzez współpracę ze sportowcami, w tym zawodnikami z klubu sportów amerykańskich Panthers Wrocław.
Mówiąc o trendach w przemyśle spożywczym, nie można nie wspomnieć także o tych prośrodowiskowych. Za nimi stoją nie tylko działania mające na celu ograniczanie zużycia papieru czy plastiku w opakowaniach, ale i ukierunkowanie na zielone, odnawialne źródła energii. Nie są to trendy tymczasowe, dlatego wielu producentów – w tym także i my – odnajdujemy się w nich bardzo dobrze.

Które z trendów wpłynęły w największy sposób na funkcjonowanie Waszego zakładu?
Z roku na rok staramy się zwiększać swoje zaangażowanie na rzecz środowiska naturalnego, a w 2022 roku trend proekologiczny był u nas zdecydowanie mocno odczuwalny. Jesteśmy firmą odpowiedzialną społecznie, która w ramach strategii Tarczyński Lepiej, podejmuje działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego oraz jego zasobów. Obecnie do produkcji opakowań stosujemy materiały w 80% pochodzące z recyklingu. Naszym założeniem w dalszej perspektywie jest zwiększenie tego udziału w 100%. Ponadto stosujemy wyłącznie certyfikowany papier, natomiast foliowe odpady, powstające w trakcie procesów pakowania produktów naszej marki przetwarzamy w drodze recyklingu mechanicznego.
Miniony rok to dla nas również kontynuacja współpracy ze Stowarzyszeniem Natureef czy udział w programie RafCycle® firmy UPM Raflatac. W przypadku tego ostatniego naszym założeniem, postawionym sobie na początku współpracy (2021 roku), było zamknięcie tzw. obiegu surowca, który wykorzystujemy do produkcji podkładów papierowych, będących nośnikiem naszych etykiet umieszczanych na opakowaniach produktów. Dzięki temu partnerstwu w okresie kwiecień 2021 – grudzień 2022 udało nam się odzyskać 177 ton odpadów, odpowiadających 2301 drzewom. Uniknęliśmy tym samym emisji blisko 39 ton CO2 z paliw kopalnych (obliczenia RafCycle w oparciu o model końca cyklu życia).
Historycznym wydarzeniem, o którym nie mogę tutaj nie wspomnieć, bez cienia wątpliwości było uruchomienie w czwartym kwartale 2022 roku własnej elektrowni kogeneracyjnej, która pozwoli nam znacząco ograniczyć emisję dwutlenku węgla (CO2) do atmosfery. Kogeneracja, będąca dla nas kluczową inwestycją, nie tylko ograniczy emisyjność zakładu w Ujeźdźcu Małym, ale i zapewni bezpieczeństwo oraz niezależność energetyczną.

Jaki dla firmy Tarczyński był rok 2022?
2022 roku to dla naszej firmy kolejny mocno rozwojowy okres – na wielu płaszczyznach. Oprócz wspomnianych już wcześniej działaniach proekologicznych, warto wspomnieć chociażby o rozbudowie naszego portfolio. Na rynek wprowadziliśmy kilka nowości produktowych. W linii Tarczyński Rośl-Inne zadebiutowały kiełbaski z boczniakiem oraz ich pikantna wersja. Premier nie zabrakło także w bestsellerowej linii Tarczyński Exclusive, w której pojawiły się nowe smaki kabanosów – chilli & ser oraz kabanosy 100% z kurczaka. Z kolei dwie wersje smakowe – chilli i indyk – wprowadziliśmy w linii Tarczyński Exclusive Paluszki.
W październiku ruszyliśmy z kampanią „Wszyscy są parówkożercy”, której celem jest promocja parówek z linii Tarczyński Naturalnie. W działaniach reklamowych po raz kolejny postawiliśmy na międzynarodowy styl komunikacji oraz humorystyczny spot w iście filmowym klimacie. Jego bohaterem tym razem został Inspektor, prowadzący w pociągu śledztwo związane z zaginięciem parówek.
Krokiem milowym była również pierwsza kampania naszej marki na Litwie, gdzie produkty Tarczyński dostępne są od 10 lat. W tym czasie udało nam się zyskać uwagę i zaufanie jej mieszkańców, co nie byłoby możliwe bez przemyślanej strategii i szerokiej dystrybucji. Celem kampanii, która wystartowała 5 grudnia, jest budowanie wizerunku naszej marki oraz wsparcia sprzedaży. Towarzyszy jej humorystyczny spot, w którym pojawiają się kabanosy o smaku serowym, które Litwini obdarzyli szczególną sympatią.
2022 rok to czas mocnego skupienia się na działaniach z zakresu marketingu sportowego. Po sponsoringu chociażby klubu sportów amerykańskich Panthers Wrocław, wrocławskiego stadionu Tarczyński Arena, turnieju siatkarskiego Giganci Siatkówki, triathlonisty Marcela Kozaczkiewicz czy lokalnej drużyny piłkarskiej LKS Barycz Sułów przyszedł czas na kolejne sportowe wyzwania. Tym samym w 2022 roku zostaliśmy sponsorem Mistrzyni Polski w judo – Kingi Wolszczak, Taia Woffindena (po raz kolejny), cyklu biegów z przeszkodami Runmageddon oraz sponsorem tytularnym Lodowiska Tarczyński Arena. Zwieńczeniem dotychczasowego zaangażowania w sponsoring sportu było bez wątpienia podpisanie umowy sponsorskiej z PZPN. Na jej mocy zostaliśmy Oficjalnym Sponsorem Reprezentacji Polski w Piłce Nożnej, a nasze flagowe produkty, czyli kabanosy Tarczyński Exclusive, Oficjalną Przekąską Reprezentacji.

Z jakim nastawieniem weszliście w nowy rok?
W nowy rok wchodzimy z optymizmem. Przed nami kolejne wyzwania, dotyczące różnych obszarów działalności naszej marki. Nie chcielibyśmy zdradzać tutaj szczegółów, dlatego już teraz każdego z Państwa zachęcamy do śledzenia m.in. naszych kanałów własnych. To tam niezmiennie – na bieżąco – będziemy informować o realizowanych działaniach.

Dziękuję za rozmowę.

Udostępnij