Strefa PREMIUM

Uzyskaj dostęp do unikatowych treści. 
Usługa jest całkowicie BEZPŁATNA.
Wymagana jest jedynie rejestracja konta w naszym Portalu.

Strefa PREMIUM

Uzyskaj dostęp do unikatowych treści. 
Usługa jest całkowicie BEZPŁATNA.
Wymagana jest jedynie rejestracja konta w naszym Portalu.

Marki własne coraz częściej wybierane przez Polaków. Wędliny głównym graczem

Marki własne zyskują na popularności w kraju. Inflacja spowodowała spore zmiany w nawykach zakupowych Polaków. Eksperci wskazują, że szczególnie popularne są wędliny. Coraz częściej pojawiają się opinie, że produkty spożywcze „private labels” są nie tylko tańsze, ale też wyższej jakości.

Zgodnie z badaniami Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia przynajmniej raz w roku po produkty marek własnych sięga już 13,5 mln polskich domów. Badanie wskazało, że w 2022 roku marki własne sieci handlowych stanowiły ponad 20 proc. sprzedaży koszyka FMCG w Polsce. Z kolei z danych NielsenIQ wynika, że w ostatnim kwartale 2022 r. wzrost sprzedaży marek własnych wyniósł 26,1 proc. Ostatni raz podobny wynik sprzedażowy tych produktów, czyli ponad 20 proc. odnotowano w 2012 r.

Analiza GfK Polonia wykazała, że 25 proc. klientów przestało grupować produkty na marki zewnętrzne i marki własne sklepu. Oznacza to, że w świadomości Polaków marki własne przestały kojarzyć się z „podróbką”, a zaczęły uchodzić za „alternatywę”.

Wędliny na fali wznoszącej
Trend ten zaczęły zauważać sieci handlowe już kilka lat temu. Nie dotyczy to jedynie produktów mrożonych i pakowanych lub wysoko przetworzonych, ale także pieczywa czy mięsa. Normalnym widokiem w dużych sklepach spożywczych jest specjalna sekcja poświęcona tym dwóm typom produktów. Jak podają Kantar i Grupa Blix w 2022 roku niemal połowa sprzedaży wędlin przypadała na marki własne. Szczególnie mocno trend ten widać w dyskontach. Zgodnie z danymi aplikacji Blix, przynajmniej raz w miesiącu zakupy robi tam ponad 80% użytkowników.

Patrycja Jedlińska z Kantar Polska mówi w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej” – Mięso jest jednym z głównych driverów, które skłaniają konsumentów do zakupów w danym sklepie. Ceny mięsa w sieciach dyskontowych są bardzo atrakcyjne, szczególnie przy inflacji, z jaką się zmagamy.

Targi okazją do wejścia w rynek marek własnych
Od początku istnienia marek własnych najprostszym sposobem na wejście w ten rynek jest uczestnictwo w targach. Organizowane w Kielcach targi Future Private Labels Expo stanowią punkt kontaktu pomiędzy producentami i sieciami sklepów. Popularnością cieszą się nie tylko firmy z renomą, ale także małe, czasami wręcz regionalne farmy mogące dostarczyć niszowy produkt po atrakcyjnej cenie – Klienci coraz częściej poszukują nowych produktów i są zainteresowani różnorodnymi smakami. Jednakże do tej pory było to utrudnione ze względu na wysokie ceny importowanych przypraw, specjalnych wędlin czy sosów stosowanych w kuchni orientalnej. Na targach Future Private Labels istnieje dedykowany sektor poświęcony żywności, aby zapewnić zarówno dystrybutorom, jak i producentom najlepsze warunki do nawiązania skutecznych kontaktów – mówi Jakub Nogaj, manager Targów Marek Własnych Future Private Labels Expo w Targach Kielce.

Jak do tej pory w Polsce największą wartość w całej sprzedaży osiągają marki własne w Lidlu, Aldi i Biedronce, osiągając średnie wyniki powyżej 40 proc.

Targi Marek Własnych Future Private Labels odbędą się 15-16 listopada 2023 roku w Targach Kielce.

Udostępnij