Strefa PREMIUM

Uzyskaj dostęp do unikatowych treści. 
Usługa jest całkowicie BEZPŁATNA.
Wymagana jest jedynie rejestracja konta w naszym Portalu.

Strefa PREMIUM

Uzyskaj dostęp do unikatowych treści. 
Usługa jest całkowicie BEZPŁATNA.
Wymagana jest jedynie rejestracja konta w naszym Portalu.

Powiat pszczyński będzie miał kolejne produkty lokalnej marki

Kolejne wytworzone w powiecie pszczyńskim produkty, oparte na wysokiej jakości naturalnych składnikach, otrzymają certyfikat Lokalnej Marki Ziemi Pszczyńskiej. Zakończyła się ocena 40 wniosków złożonych w drugim naborze przedsięwzięcia. Wyniki zostaną ogłoszone 2 kwietnia.

2 kwietnia, podczas Jarmarku Wielkanocnego w pszczyńskim skansenie, oficjalnie poznamy kolejne cenne, lokalne produkty tworzone z miłością i pasją przez miejscowych producentów, które staną się wizytówką naszego regionu” – wyjaśniła we wtorek rzeczniczka Starostwa Powiatowego w Pszczynie Marcela Grzywacz.

Celem certyfikatu jest wspieranie lokalnej przedsiębiorczości oraz promowanie walorów i zasobów ziemi pszczyńskiej. Lokalna Marka Ziemi Pszczyńskiej ma być gwarancją zarówno jakości produktu oraz jego miejscowego pochodzenia. O certyfikat mogą starać się osoby fizyczne, podmioty i organizacje oraz przedsiębiorstwa, rolnicy i pszczelarze.

Zadaniem komisji certyfikującej jest potwierdzenie pochodzenia produktu z powiatu pszczyńskiego, a także ocena przyjazności dla środowiska oraz wyjątkowości danego wyrobu – m.in. tego, czy jest to tradycyjny produkt lokalny oraz czy powstał z miejscowych surowców.

Lokalna Marka Ziemi Pszczyńskiej pięknie się nam rozwija. W drugim naborze zgłosili się nowi producenci, jak również ci, którzy uczestniczyli w I naborze i teraz zgłosili nowe produkty” – powiedział, cytowany przez Grzywacz, szef komisji certyfikacyjnej, prezes Towarzystwa Miłośników Ziemi Pszczyńskiej Grzegorz Cempura.

Szukamy teraz takich firm, które będą wspierały mniejszych producentów. Dodatkowym i cennym aspektem jest to, że producenci zaczęli ze sobą współpracę i to jest największa wartość Lokalnej Marki Ziemi Pszczyńskiej” – uznał Cempura.

O certyfikat dla rolady śląskiej z kluskami i modrą kapustą oraz kopy jankowickiej stara się m.in. Karczma Wiejska z Jankowic. Jak zaznaczyła jej przedstawicielka Ewa Witosz, konsumenci chcą trochę odchodzić od produktów masowo robionych.

Okazuje się, że nasz region obfituje w dużą ilość producentów wytwarzających produkty tradycyjne, o wysokiej jakości. To często małe gospodarstwa, które nie zawsze mają siłę przebicia, żeby wypromować swój bardzo dobry produkt, a Lokalna Marka Ziemi Pszczyńskiej im w tym pomoże” – oceniła Witosz.

Jak zaznaczyła, przepis według którego karczma przygotowuje zgłoszoną do certyfikatu roladę pochodzi od jej teściowej, która także ma go od swojej mamy. „Jest przekazywany z pokolenia na pokolenie” – zaakcentowała restauratorka.

W ub. roku w pierwszej certyfikacji znak jakości przyznano 26 produktom wytwarzanym przez 13 lokalnych producentów. W tym gronie znalazły się m.in. sery kozie i krowie, borowina i solanka z goczałkowickich złóż, miody, mydła, woreczki z lawendą, chleb, pasztet z gęsiną, kopy pszczyńskie, rolada śląska z kluskami i modro kapusta, czepidło, jaja oraz pszczyńskie grzybki.

Przed tamtym naborem zasady przyznawania marki oraz logo, którym znakowane są miejscowe produkty skonsultowano z lokalnymi producentami, którzy na przestrzeni poprzedniego roku brali udział w warsztatach oraz kilku odsłonach Festiwalu Lokalnych Produktów Ziemi Pszczyńskiej.

Koordynatorem Lokalnej Marki Ziemi Pszczyńskiej jest powiat pszczyński. Jak przekonuje wicestarosta Damian Cieszewski, zgłoszone produkty są pięknym świadectwem aktywności i pasji tamtejszych mieszkańców. „Jakość tych produktów i pomysły naszych mieszkańców to kapitał naszej ziemi pszczyńskiej” – podkreślił Cieszewski.

Znakiem marki jest róża pszczyńska, która znajdowała się na strojach ludowych, np. zapaskach. To typowy element haftu, który występuje tylko na ziemi pszczyńskiej. Certyfikat przyznawany jest na okres dwóch lat z możliwością przedłużenia. Producenci podpisując umowę na używanie znaku jakości zobowiązują się do przestrzegania zasad używania Lokalnej Marki Ziemi Pszczyńskiej i ciągłego spełniania kryteriów zadeklarowanych we wniosku o przyznanie marki.

System znakowania lokalną marką powstał w ramach projektu „Regionalne produkty – bogactwo pogranicza”, realizowanym przez starostwo wspólnie z czeskim partnerem MAS Pobeskydi. Przedsięwzięcie uzyskało dofinansowanie z funduszy unijnych oraz budżetu państwa.

źródło:

Mateusz Babak
mtb/ mab/ drag/

foto: Krystyna i Aleksander Rabij/REPORTER

Udostępnij